2013. december 15., vasárnap

Debrecen keletre tart

Nyilván keleten van most is, ám közlekedésfejlesztését tekintve valahol Dubai és Kazahsztán közé kezd sorolódni. A "Nyugati kiskörút" projektről van szó, amiről kicsit lemaradtam - ritkán járok Debrecen felé -, 2012 nyarán adták át az első szakaszt, és most folytatni kívánják.

Az elkészült szakasz. Forrás: dehir.hu

Hogy mi a devalváló jelző oka? Röviden: a város közepeként működő, forgalommentesített Piac utca és a Nagykörút között, mindkettőtől 2-3 utca távolságra építenek egy mindkét irányban 2 sáv + buszsáv keresztmetszetű utat, súlyos százmilliókat költve az útban levő házak lebontására és kisajátítására.

Ehhez már csak adalék, hogy az új útszakaszon igen keskeny járda és nulla kerékpáros infrastruktúra épül. Egy 200 ezres, biciklizésre abszolút alkalmas, palacsintasimaságú városban! (Ahol egyébként ma is viszonylag sokan kerékpároznak.)



Ez a projekt csak az agyrém kategóriában értelmezhető. Egy ekkora városban - miközben értékelendő, hogy fejlesztik a villamosközlekedést - nem a szűk belvároson át kell kielégíteni a szűkös közúti kapacitásokat. Ha egyáltalán ki kell. Egy ilyen út egyértelműen többletforgalmat fog generálni a csatlakozó utakon. Azt üzeni: ha Debrecen belvárosában van dolgod, gyere autóval. A "belváros tehermentesítésére" hivatkozó indoklás értelmezhetetlen: hogy tehermentesíti a belvárost egy út, ami rajta megy keresztül?


Nézzük, konkrétan mit jelent ennek az útnak a létrehozása. A fenti képen levő szép fasort (Miklós utca) ezen a ponton fogja kettévágni a 2x3 sávos út, a sarkon levő - gyönyörű állapotú - fehér ház és a mellette levő másik sorsa meg van pecsételve: bontás vár rájuk. Itt tartanak most.


Ennek az utcának (Szalkai utca) csak a jobb oldala marad, a bal oldali házak mennek a levesbe, a többi pedig panorámát kap az újonnan kiépítendő szép aszfaltra és a rajta közlekedő nagyszerű gépjárművekre. Éljen Debrecen és a fejlődés!

Forrás: http://gis.erda.hu/erda/html/projects/debrecen/main.php

Érdekes egyébként, hogy a környéken számos ház (pl. a fenti világosbarna) helyi értékvédelem alatt áll, az út nyomvonalán fekvők azonban nem. Azok biztos nem olyan értékesek...
Mindez jól látszik a szabályozási terv-kivágaton (a védett épületek sraffozottak).

A rombolás a pirossal határolt sávban folytatódik...

Sokszor felmerül a kérdés: vidéki városainknak is be kell járniuk azt az utat, amit sok nyugati város és Budapest is bejárt a közútkapacitás szinte végtelen bővítésével, mielőtt visszafordul az élhetőbb város felé? Abszurd, hogy 2013-ban Veszprém (vö. vadonatúj óriáskörforgalom a város közepén), Debrecen és több más vidéki város is a megoldást az autóközlekedésben látja.

Egy kétszer egy sávos, kerékpársávval és buszsávval/villamossal ellátott útnak még akár lehetne is indokoltsága is, ahogy a földszintes házak sem feltétlenül illenek hosszú távon a központba - amennyiben építészetileg értéktelenek. Ám itt láthatóan csak egy cél vezérelte a tervezőket: a minél nagyobb forgalom áteresztése.

És bár a házakat már nem lehet majd feltámasztani, de ha kijózanodnak a városvezetők (vagy felvilágosultabbak váltják őket), akár egyetlen nap alatt kerékpársávvá változtathatók a külső sávok...

Debreceniek, tényleg ilyen tragikus a helyzet?

(A hírért köszönet Sadia-nak.)



Nincsenek megjegyzések: